جانمایی پلاک ثبتی چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟

خلاصه آنچه در این مقاله می خوانید:

در این مقاله از سایت naqshehbardari.ir به پرسش هایی در مورد جانمایی پلاک ثبتی ، استعلام پلاک ثبتی ملک، هزینه جانمایی پلاک ثبتی و خدمات جانمایی پلاک ثبتی پاسخ خواهیم داد. همچنین شما را با مفاهیم اصلی هر یک از این واژه ها آشنا می کنیم.

شما جهت طی کردن مراحل قانونی جانمایی پلاک ثبتی می بایست ملک مورد نظرتان را نقشه برداری کنید. و با در دست داشتن نقشه مربوط به ملک خود به ادارات مربوطه مراجعه کنید.

برای اینکار با مهندسان نقشه بردار ما تماس بگیرید تا شما را همراهی کنند. جهت تماس با مهندسان نقشه بردار اینجا کلیک کنید.

جانمایی پلاک ثبتی نقشه برداری و امور حقوقی مربوط به آن
جانمایی پلاک ثبتی نقشه برداری و امور حقوقی مربوط به آن
تعیین حدود اربعه برای جانمایی پلاک ثبتی

 پلاک ثبتی چیست؟

تقسیم بندی املاک و اراضی از تقسیمات استانی شروع میشود و به بخش بندی میرسد، بخش های ثبتی نیز به قطعه تقسیم میشوند و برای قطعات اصلی یک شماره شناسایی تعیین میشود. سپس تقسیم بندی به سطح املاک میرسد و برای هر ملک یک شماره اصلی و یک شماره فرعی تعیین میشود.

ترکیب شماره اصلی و شماره فرعی ملک را شماره پلاک ثبتی آن ملک میگویند.

 

پلاک ثبتی اصلی و فرعی به چه معناست؟

شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی با یک ممیز از هم جدا می‌شوند،در واقع پلاک ثبتی اصلی و فرعی همانند نام و نام خانوادگی می‌باشد. به این صورت که شماره پلاک ثبتی اصلی در قسمت چپ نوشته شده و پس از یک ممیز نیز شماره پلاک فرعی نوشته می‌شود. بطور مثال  شماره پلاک ملکی بصورت ١٢۴۵/ ٨٧  است  87 پلاک اصلی و 1245 پلاک فرعی ملک میباشد.

در پلاک گذاری املاک هر قطعه مادر دارای یک پلاک ثبتی اصلی می‌باشد و هر بخش کوچکتری که از آن جدا می‌شود نیز دارای یک پلاک ثبتی فرعی است.

شماره پلاک ثبتی اصلی و فرعی صفحه دوم سند مالکیت در قسمت راست آن درج می‌گردد.

جانمایی پلاک ثبتی نقشه برداری و تمام امور حقوقی
جانمایی پلاک ثبتی نقشه برداری، ثبت دقیق حدود ملک و تعیین آن روی نقشه
قیمت جانمایی پلاک ثبتی

هدف از ثبت پلاک ثبتی چیست؟

همان‌طور که پیش تر بیان شد برای شناسایی شدن املاک و تشخیص دادن از املاک از یکدیگر،هر ملک  مانند هر فرد دارای شناسنامه بوده و اطلاعات هویتی مخصوص به خودش را دارد. در واقع شماره پلاک در شناسنامه ی هر ملک همچون کد ملی در شناسنامه ی اشخاص می‌باشد تا بتوان آن‌ها را از دیگر املاک متمایز کرد. علاوه‌برموارد گفته شده  از پلاک ثبتی برای تعیین موقعیت ملک، استعلام ملک و تطبیق آن با وضع موجود استفاده می‌شود.

جانمایی پلاک ثبتی به چه معناست؟

جانمایی به معنی مشخص کردن موقعیت یک نقشه در مکان واقعی خودش و پلاک ثبتی همانطور که قبلا توضیح دادیم به معنی شماره شناسایی منحصر به فرد ملک می باشد.

بنابراین جانمایی پلاک ثبتی را میتوان عملیات ثبتی تهیه نقشه utm یو تی ام  تعریف کرد. جانمایی پلاک ثبتی تعیین میکند موقعیت یک ملک با مساحتی مشخص دارای چه پلاک ثبتی و با چه حدود اربعه ای است.

پلاک ثبتی در سند کجاست
پلاک ثبتی در سند کجاست
شماره شناسایی ۱۵ رقمی ملک

نقشه UTM چیست؟

سیستم UTM یک سیستم تصویر روی سیستم مختصاتی دو بعدی  می باشد که با این سیستم، مختصات هر نقطه روی کره زمین دارای یک مختصات اختصاصی است که در هیج جای کره زمین شبیه این مختصات وجود ندارد و هر نقطه ازکره زمین مختصات منحصر به فرد خود را دارد. نقشه UTM یو تی ام با استفاده از این سیستم برای مشخص کردن مکان یک نقطه برروی کره زمین بکار می رود.

 

جانمایی پلاک ثبتی توسط چه کسانی و در چه مکانی انجام میشود؟

جانمایی پلاک ثبتی عملیات پیچیده ای است که توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته امور ثبتی با ابزارهای نقشه برداری در محل ملک انجام میشود.

 

محاسبه هزینه جانمایی پلاک ثبتی به چه صورت است؟

هزینه های جانمایی پلاک ثبتی به معنای هزینه هایی که برای ثبت جانمایی پلاک ثبتی باید پرداخت کنید در تمام استان های کشور برابر است و هزینه جانمایی پلاک ثبتی مطابق تعرفه های مشخص شده در کل کشور صورت می گیرد، که این تعرفه ها به عواملی بستگی دارند و نسبت به این عوامل برخی از هزینه ها در املاک مختلف تغییراتی دارند.

 

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ی جانمایی پلاک ثبتی

  • مساحت ملک مطابق با نقشه نهایی
  • تکمیل بودن یا ناقص بودن اطلاعات سندی
  • تعداد اسناد موجود در مورد ملک
  • محل قرار گیری ملک در دشت ها یا تپه های متوسط و یا مناطق کوهستانی یا مناطق شهری با به هم ریختگی پلاک های ثبتی
  • میزان دقت دستگاه ها جانمایی پلاک با استفاده ازنقشه یو تی ام
  • مرکز ارائه دهنده خدمات جانمایی پلاک
کارشناس رسمی جانمایی پلاک ثبتی
کارشناس رسمی جانمایی پلاک ثبتی
انجام تمام امور نقشه برداری و حقوقی مربوط به جانمایی پلاک ثبتی

کارشناس جانمایی پلاک ثبتی چه کسی است؟

کارشناس جانمایی پلاک ثبتی در واقع کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری است که عملیات تعیین مرزها و موقعیت ملک بر روی زمین را انجام میدهد و در انتهای کار جانمایی یک نقشه یو تی ام از ملک تهیه میکند و این نقشه یو تی ام بعد از چاپ توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری مهر و امضا می شود و به دست متقاضی می رسد تا برای امور اداری ملک در سازمانها و ارگان های دولتی اقدام کند.

 

استعلام ملک با پلاک ثبتی به چه صورت است؟

اگر شخصی بخواهد ملک یا زمینی را معامله کند لازم است در مورد ملک از اداره ثبت اسناد در مورد وضعیت ثبتی ملک استعلام بگیرد و سپس معامله را انجام دهد. استعلام گرفتن از وضعیت ثبتی ملک به این دلیل توصیه میشود که خریدار در انجام معامله دچار ضرر و خسارت نشود، در واقع قبل از انجام معامله باید تمام ویژگی های ملک از محل معتبری مثل اداره ثبت اسناد پیگیری و بررسی شود تا در آینده باعث دردسر طرفین معامله نشود.

انجام استعلام وضعیت ثبتی ملک به تخصص و تجربه زیادی نیاز دارد و باید توسط متخصص اینکار یعنی کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام شود.

انجام استعلام وضعیت ثبتی قبل از انجام معامله به دلایل زیر بسیار ضروری می باشد :

  • ممکن اسن ملک مورد معامله واقع شده به دلایل قانونی در توقیف و یا رهن باشد و صاحب ملک حق فروش آن را نداشته باشد.
  • در مواردی نیز فرد فروشنده اجازه معامله ندارد و تنها در صورتی که استعلام با کد ثبتی و تخصیص کد رهگیری صورت گیرد این قضیه آشکار میشود.
  • یک حقه ی بسیار تکراری و آشنا این است که در بسیاری از معاملات اتفاق افتاده است که فروشنده مالک واقعی ملک نبوده است و اسناد جعلی ارائه داده است.
  • یا حتی احتمال دارد به هر دلیل سند ملک قابل انتقال به شخص دیگری نباشد و در این صورت اگر خریدار قانونی عمل نکندو از ملک استعلام وضعیت ثبتی نگیرد دچار دردسر و مشکلات زیادی خواهد شد و نظر به به این که حل دعاوی در مراجع قضایی نیاز به پرداخت هزینه های مالی و زمانی زیادی دارد و همچنین در اغلب موارد به دلیل کامل نبودن مدارک و عدم دسترسی به فروشنده نتیجه ای از پیگیری های قانونی حاصل نمی شود.

پس بهتر است قبل از ایجاد مشکلات و افتادن در دام کلاه برداران، قبل از انجام معامله استعلام وضعیت ثبتی ملک انجام شود.

جانمایی پلاک ثبتی نقشه برداری و تمام امور حقوقی
استعلام ملک با پلاک ثبتی در سند تک برگ

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست