سند تک برگ ماده ۱۴۷ چیست؟ خدمات از صفر تا صد

خلاصه مطلبی که میخوانید:

با سلام، شما به وب سایت مخصوص ارائه خدمات نقشه برداری آمده اید. در این مطلب به طور ویژه به امور مربوط به سند تک برگ و ماده ۱۴۷ قانون می پردازیم. اینجا ضمن توضیحات کافی در مورد سند تک برگ و ماده ۱۴۷ مربوط به آن، برترین مهندسان نقشه بردار جهت نقشه برداری ملک را به شما معرفی می کنیم. سایت ما مهندسانی دارد که علاوه بر نقشه برداری و تهیه نقشه از ملک شما دارای مهر کارشناس رسمی دادگستری نیز می باشند. چی از این بهتر 🙂

سند تک برگ چیست ؟

سند مالکیت تک برگ: طبق قانون وضع شده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مصوب ۱۳۱۰ و طبق ماده ۲۲، قانونگذار تنها فردی را صاحب قانونی یک ملک می داند که اسم ان در دفتر املاک برای ملک مورد نظر ثبت شده باشد.

در این راستا ابتدا اسناد به صورت دفترچه ای و منگوله دار در اختیار افراد قرار می‌گرفت. به مرور زمان قانونگذاران متوجه شدند که امکان جعل و تقلب در این اسناد وجود دارد. لذا از سال ۱۳۹۰ قانون ثبت سند تک برگ به وجود آمد. سند تک برگ مربوط به هر زمین دارای یک هولوگرام می باشد که امکان تقلب را به حداقل رسانده است. علاوه بر این سند تک برگ، ثبت الکترونیکی می شود و طبق یک عملیات کاملا مکانیزه انجام می شود. با ثبت سیستمی دیگر هر نقل و انتقالی روی سند انجام شود، در این سیستم ها نیز ثبت می شود و قابل پیگیری می باشد.

تعویض اسناد ملکی و دریافت سند تک برگ ماده ۱۴۷
تعویض اسناد ملکی و دریافت سند تک برگ ماده ۱۴۷

ماده ۱۴۷ چیست؟

انسان ها همواره در طول تاریخ نیاز داشته اند تا حق قانونی خود را را در قبال هر مسئله رقابتی به دست بیاورند. یکی از این حقوق، مشخص بودن حدود ملک تحت اختیار هر شخصی می باشد.

همانطور که اهمیت این موضوع بر شما نیز پوشیده نیست، امروزه باید هر کسی حدود قانونی ملک خود را مشخص کند و برای آن سند و مدرک معتبر آماده کند تا دیگران نتوانند به حریم شخصی آنها تعرض کنند.

از زمانی که قانون هایی برای ادب تبدیل کاربری های زمین به یکدیگر به وجود آمد ، به عنوان مثال قانون اصلاحات اراضی، قانون منع تبدیل اراضی زراعی به مسکونی و دیگر مشکلات از این دست احساس نیاز به قانون قانون ماده ۱۴۷ به وجود آمد تا بتواند میان خواست مردم و آنچه قانون می گوید یک حد تعادل را به وجود بیاورد .

انواع سند:

1- سند مشاع 2- سند تک برگ 3- سند منگوله دار یا دفترچه ای 4- سند شش دانگ5- سند مفروز6- سند عرصه7- سند اعیان8- سند وقفی9- سند المثنی10- سند رهنی

دو مورد مهم از انواع اسناد را به اختصار توضیح می دهیم:

1- سند منگوله دار یا دفترچه ای:

این سند به صورت یک دفترچه میباشد که در یک قسمت آن یک پلمپ سربی دارد. در این سند مشخصات ملک به صورت مختصر و نه کامل ثبت شده است. به طوری که بعضی از این اسناد حتی طول و عرض ابعاد زمین را نیز ذکر نکرده‌اند و صرفاً یک پلاک ثبتی می باشند. به همین علت گفته می شود ایمنی آنها کم است و هر لحظه یک شخص دیگر می تواند ادعای مالکیت بخشی از ملک شما را داشته باشد.

حالا شاید بپرسید راه چاره چیست؟ اگر شما هم هنوز سند دفترچه ای یا منگوله دار دارید بایستی هرچه سریع تر جهت تعیین چهار گوشه قانونی زمین و و ابعاد دقیق و دریافت سند تک برگ طبق ماده ۱۴۷ اقدام نمایید. جهت دریافت سند تک برگ از همه چیز مهمتر سپردن به کار به یک نقشه بردار آگاه به مسائل حقوقی و امور ثبتی نقشه برداری می باشد. نقشه بردار نقشه یو تی ام ملک را تهیه میکند و مختصات یو تی ام چهار گوشه ملک را به طور دقیق به دست می‌آورد. همچنین گاهی نیاز دارید نقشه utm یو تی ام به دست آمده را به مهر یک کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی و ممهور کنید. اگر نیاز به تهیه نقشه utm یو تی ام برای تهیه سند تک برگ ماده ۱۴۷ دارید وب سایت نقشه برداری با داشتن مهندسان و کارشناسان خبره همچون مهندس محمد علیخانی آماده خدمت رسانی به شما می باشد.

۲- سند تک برگ:

جایگزین اسناد منگوله دار می باشند. از سال ۱۳۹۰ ظهور پیدا کردند. دارای یک برچسب هولوگرامی میباشند که که امکان جعل را را به حداقل رسانده است. همچنین ثبت الکترونیکی و فرآیند مکانیزه ایمنی بالایی دارند و اطلاعات از بین نمیروند.

یک ویژگی مهم سند تک برگ در این می باشد که در صورت وجود شریک یا شرکا( هر چند سهم ناچیزی باشد) امکان تفکیک و دریافت سند مجزا برای هر یک از مالکین وجود دارد.

ویژگی برجسته دیگر این اسناد، جلوگیری از هدر رفت کاغذ می باشد. سند های منگوله دار بعضا ۱۲ الی ۳۲ صفحه یا بیشتر را در بر می گرفتند در صورتیکه حالا با وجود سند تک برگ تمام اطلاعات یک ملک در فقط یک صفحه خلاصه می شوند. شاید فکر کنید این موضوع حائز اهمیت نیست، اما وقتی به این فکر کنید که برای هر اداره، اگر نیاز به کپی سند یک ملک باشد هدر رفت کاغذ چه مقدار زیاد و چشمگیر می شود.

مزیت دیگر امکان خوانایی بالای سند تک برگ به علت چاپ مکانیزه و الکترونیکی آن، نسبت به اسناد قدیمی منگوله دار می باشد که بعضا دست نویس و ناخوانا بودند.

جزئیات ملک در سند تک برگ دقیق تر بیان شده و جای هیچ شک و شبهه ای باقی نمی گذارد.

همچنین با وجود سند تک برگ، اگر شما قصد انتقال سند به شخص دیگر را داشته باشید فقط کافی است به یک دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید و امضاهای لازم را انجام دهید. مابقی کارها به صورت خودکار پیش میرود و نیازی به مراجعات شما به اداره ثبت اسناد رسمی باشد. ( در صورتی که قبلاً این مرحله هم به عهده مالک و خریدار بود).

شما عموماً به دو علت نیاز به دریافت سند تک برگ ملک خود دارید:

۱- تعویض سند منگوله دار به سند تک برگ

۲- خرید ملک و بطور کلی نقل و انتقالات سند هنگامی که شما بخواهید ملک را به شخص دیگر واگذار کنید و یا خرید و فروشی انجام بدهید.

اجبار در تبدیل اسناد منگوله دار و دفترچه ای به سند تک برگ

در حال حاضر این قانون برای عموم اجباری نشده و اختیاری است. اما اگر شما کارهای معاملات ملکی داشته باشید و نیاز به ثبت چیز جدیدی در سند خود داشته باشید میبایست حتما سند تک برگ خود را تهیه کنید.

شناسه utm سند تک برگ
شناسه utm سند تک برگ

هزینه دریافت سند تک برگ چقدر است ؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که برای صدور یک سند تک برگ باید چه مقدار هزینه کنیم. این هزینه شامل موارد زیر می شود:

  1. هزینه‌های صدور سند در اداره ثبت
  2. اگر پایان کار ندارید هزینه پایان کار گرفتن را هم در نظر بگیرید.
  3. هزینه های مربوط به پست
  4. هزینه مربوط به استعلام سند
  5. و اگر قرار است ملک به نام شخص دیگر تعویض شود هزینه انتقال سند نیز وجود دارد.

دریافت سند تک برگ چند روز طول میکشد؟

در شرایط خاص متفاوت است اما عموماً به شرح زیر است:

  • اگر می‌خواهید سند منگوله دار یا دفترچه ای را به سند تک برگی تبدیل کنید حدود ۵۰ روز زمان میبرد.
  • اگر درخواست انتقال سند به نام شخص دیگر را داشته باشید حدود ۳۰ روز زمان میبرد.

سند تک برگ از طریق اداره پست برای شما ارسال می شود. اگر شما در زمان تکمیل درخواست خود اعلام کرده باشید که شخص دیگری سند را دریافت خواهد کرد مشکلی نخواهد بود اما اگر بیان کرده اید اینستاگرام دل ها به شخص مالک تحویل میشود.

تبدیل بنچاق به سند تک برگ
تبدیل بنچاق به سند تک برگ

مراحل دریافت سند تک برگ:

ابتدا باید بدانید به چه منظور قصد گرفتن سند تک برگ را دارید.

اگر میخواهید سند منگوله دار را به سند تک برگی تبدیل کنیم شما باید به اداره ثبت اسناد و املاک محل خواب مراجعه کنید و در آنجا درخواست خودتان را ثبت کنید.

  1. اصل سند مالیکت( اصل سند ارسال می‌شود)
  2. اصل بنچاق ابتیاعی( کپی مطابقت داده می‌شود و صرفا کپی ارسال می‌شود)
  3. اصل خلاصه معامله( در صورت عدم دسترسی به خلاصه معامله می توان به دفتر تنظیم کننده سند قطعی مراجعه و کپی مصدق سند را جایگزین نمود)
  4. اصل شناسنامه و کارت ملی( کپی مطابقت داده می‌شود و صرفا کپی ارسال می‌شود)
  5. آدرس و کدپستی ملک.
  6. آدرس و کدپستی محلی که سند به آنجا ارسال خواهد شد.
  7. اگر وکیل اقدام به تقاضای سند نموده کپی وکالتنامه نیز ارسال می‌شود.

اما اگر شما ملکی را خریداری کرده اید و به دنبال سند جدید برای ملک خود هستید، باید به همراه فروشنده ملک به یک دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنید و ضمن همراه داشتن مدارک شناسایی به شرح زیر از آنها درخواست کنید تا ملک مورد نظرتان را ثبت کنند:

  1. اصل سند مالیکت( اصل سند ارسال می‌شود)
  2. اصل بنچاق ابتیاعی( کپی مطابقت داده می‌شود و صرفا کپی ارسال می‌شود)
  3. اصل خلاصه معامله( در صورت عدم دسترسی به خلاصه معامله می توان به دفتر تنظیم کننده سند قطعی مراجعه و کپی مصدق سند را جایگزین نمود)
  4. اصل شناسنامه و کارت ملی( کپی مطابقت داده می‌شود و صرفا کپی ارسال می‌شود)
  5. آدرس و کدپستی ملک.
  6. آدرس و کدپستی محلی که سند به آنجا ارسال خواهد شد.
  7. اگر وکیل اقدام به تقاضای سند نموده کپی وکالتنامه نیز ارسال می‌شود.

اداره ثبت با بررسی سوابق و در صورت عدم وجود مشکلی نسبت به صدور سند جدید اقدام می‌نماید

سند تک برگ utm ماده ۱۴۷
سند تک برگ utm
نقشه سند تک برگ ماده ۱۴۷

مراحل صدور سند مالکیت تک برگ

قبل از هر چیز لازم است بدانید اگر نقشه utm یو تی ام و تعیین دقیق ملک در سیستم مختصات یو تی ام را انجام نداده اید و شکل هندسی دقیق زمین و ابعاد آن در سند درج نشده است شما ابتدا باید یک نقشه utm یو تی ام از ملک خود تهیه کنید. کارشناسان نقشه بردار ما این کار را برای شما انجام می دهند و شما علاوه بر درج ابعاد و تعیین مساحت دقیق ملک در سند باید نقشه عرصه ملک را نیز چاپ کنید. ( عرصه: زمینی که در آن اعیان ساخته شده، اعیان: ساختمانی که در زمین ملک ساخته شده است).

کارشناسان نقشه بردار ما بهترین و به روزترین تجهیزات نقشه برداری را دارا می باشند. ( دوربین، توتال استیشن، جی پی اس، پهپاد و. . ) مهندسان نقشه بردار ما تمام مهارت های لازم جهت جانمایی پلاک ثبتی، نقشه یو تی ام، نقشه ابعاد و تعیین مساحت ملک را دارا می باشند.

تمام این مهارت ها پس از انجام به تایید اداره ثبت اسناد و املاک می رسد. هر نقشه ای که شما بخواهید در کمترین زمان ممکن با به صرفه ترین قیمت توسط نقشه بردار های ما تهیه می‌شود و در صورت لزوم ممهور به مهر کارشناسان رسمی دادگستری و امور ثبتی میشود.

لازم به ذکر است در تمام سندهای منگوله دار یا دفترچه ای قدیم که حدود اربعه ملک به درستی وارد نشده و یا هیچ اشاره‌ای به ابعاد ملک نشده می بایست توسط یک کارشناس رسمی دادگستری امور ثبتی بررسی شود و نقشه utm یو تی ام آن تهیه شود و سپس برای دریافت سند تک برگ آن اقدام شود.

مهندسان نقشه بردار ما مثل محمد علیخانی در کنار شما هستند تا از ۰ تا ۱۰۰ کارهای سند تک برگ ماده ۱۴۷ شما را به انجام برسانند. همین حالا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست